Ruim twee jaar geleden startte Bernadette Kooijman haar eigen bedrijf met als doel een bijdrage te leveren aan de bestrijding van obesitas.
Bernadette Kooijman: ‘Twee jaar geleden plofte ik na een lange dag hard werken op de bank neer en keek reclames op tv. Daar kwam een recente food innovatie voorbij: de pizzaburger. Ik besloot dat het tijd geworden was om iets te gaan doen.
Gezond eten moet een gewoonte zijn
Bernadette studeerde Levensmiddelentechnologie in Wageningen. ‘Mijn doel is om de groenten consumptie van mensen te verbeteren door gezonde producten lekkerder en ook aantrekkelijker te maken. Over gezond eten moet je niet hoeven nadenken. Op deze manier zullen mensen automatisch minder suiker en vet, maar juist meer groenten en vezels eten’, aldus Bernadette.
Tortilla’s
No Fairytales begon met wortel- en bietentortilla’s, die nog nergens ter wereld te krijgen zijn. Ze bestaan uit 45% groenten en zijn een bron van vezels. Bij het eten van twee tortilla’s krijg je al 36 gram groenten binnen. De groenten geven echt smaak aan het product. Bernadette heeft veel testen gedaan in winkelcentra. ‘De eerste tortilla was te droog. Bij de tweede proefden de testers geen groenten. Op het moment dat 71% het lekker vond, heb ik besloten om het recept vast te leggen.’ Na een lang ontwikkelingsproces kan No Fairytales nu op grote schaal produceren. De tortilla’s liggen sinds deze maand zelfs in het koelschap van Albert Heijn, naast de verse pasta. De eerste verkoopcijfers waren boven verwachting.
In de lift
Onder de naam No Fairytales is nu ook een tweede product verkrijgbaar. In samenwerking met Kramer & Zn (Nederlands grootste zuurkool fabrikant), Christian Weij (fermentatie expert en schrijver van ‘Verrot Lekker’) en professor Eddie Smid van Wageningen University & Research, zijn drie smaken gefermenteerde groenten ontwikkeld. Deze producten worden begin 2017 in het schap verwacht. Aan product drie wordt al gewerkt.
Langzaam groeit de bekendheid No Fairytales. Culi-bloggers ontdekken de producten van Bernadette. En recent stelde Janny van der Heijden, culinair publicist en bekend van Heel Holland Bakt, een recept samen met de tortilla’s van No Fairytales.
De meerwaarde van StartLife
Via het ‘stage-gate’ programma van StartLife heeft No Fairytales een lening ontvangen. Bernadette: ‘Dat was fijn, want als je begint met een bedrijf moeten er veel kosten gemaakt worden. Bijvoorbeeld bij het produceren van een geschikte verpakking en bij het maken van een design voor je merk. Mijn accountmanager bij StartLife, Jans Hoekman, hielp mij aan de juiste contacten, zoals een goede websitebouwer en een social media expert.’ Jans Hoekman: ‘Ik geloof in het succes van No Fairytales omdat het voorziet in de behoefte van de markt aan gezonde alternatieven. En de producten zijn vooral lekker. Gezond alleen verkoopt niet’.
Waar de naam No Fairytales vandaan komt? ‘Ik verkoop geen sprookjes, mijn producten zijn eerlijk en transparant. What you see, is what you get’, aldus Bernadette.
Kijk voor meer informatie en recepten op www.nofairytales.nl